SOU Ohradní 57,Praha 4 (Velikost: 170.42 kB)
Střední průmyslová škola strojnická, škola hlavního města Prahy, Praha 1, Betlémská 4/287 (Velikost: 171.22 kB)Pražská (Velikost: 169.58 kB)
konzervatoř, Praha 1, Na Rejdišti 1 (Velikost: 169.58 kB)
Hotelová škola a Gymnázium Radlická, se sídlem Radlická 591/115, Jinonice, Praha 5 (Velikost: 172.39 kB)
Pedagogicko-psychologická poradna pro Prahu 7 , Glowackého 7, Praha Trojaa 8, (Velikost: 173.74 kB)
Dům dětí a mládeže Praha 2, se sídlem Slezská 920/21, Praha 2 (Velikost: 174.32 kB)
Psycholožka/psycholog (Velikost: 787.35 kB)
Učitel/učitelka 2.st. se spec. ped. M, F, Př, Ch (Velikost: 775.86 kB)
Výběrové řízení na pozici ekonom/ekonomka školy (Velikost: 156.46 kB)
Přejeme vám všem krásné letní prázdniny plné slunce, pohody a úžasných zážitků a těšíme se na vás v pondělí 4.9.2023 v novém školním roce.
Směrnice ředitelky k opatření ke zmírnění dopadů inflace na domácnosti v Praze pro roky 2022-2023 (Velikost: 222.45 kB)
Konkursní řízení na funkci ředitele/ředitelky příspěvkové organizace Střední průmyslová škola stavební Josefa Gočára (Velikost: 99.27 kB)
Organizační opatření ke snížení závislosti na zemním plynu z Ruska
Příkaz ředitelky školy č. 12 / 2021-2022 (Velikost: 202.31 kB)
Konkursní řízení na funkci ředitele/ředitelky Gymnázia, Praha 4, Postupická 3150 (Velikost: 387.66 kB)
Konkurní řízení na funkci ředitele/ředitelky PPP pro Prahu 11 a 12 (Velikost: 137.3 kB)
Informace k zahájení školního roku 2020 / 2021 (Velikost: 629.69 kB)
Od 1.9.2022 – 31.8.2025 je naše instituce realizátorem projektu „Posílení kompetencí žáků a pedagogů ZŠ ZP III“ s registračním číslem CZ.02.02.XX/00/22_002/0002335, který je spolufinancován Evropskou unií. Projekt je zaměřen na vzdělávání pracovníků a inovativní vzdělávání žáků. Celková výše podpory činí 850.800,- Kč.
Digitální technologie nás v dnešní době obklopují doslova na každém kroku. Staly se nedílnou součástí našeho života. Zejména díky boomu chytrých telefonů a mobilních zařízení, lez jejich funkce využívat prakticky neustále a téměř kdekoliv. Mnohé z nich nám dokáží usnadnit život. To platí zejména u lidí se zrakovým postižením. Digitální technologie lze totiž velmi efektivně využívat jako kompenzačních nástrojů zrakového postižení.
Kompenzace zrakového postižení spočívá zejména v oblastech usnadnění či umožnění přístupu k informacím a jejich zpracování, usnadnění orientace v prostoru, rozpoznávání předmětů v okolí a v neposlední řadě k usnadnění komunikace a udržování sociálních vazeb.
V oblasti přístupu a zpracování informací hraje stále důležitou roli osobní počítač. Jeho prostřednictvím mohou zrakově postižení pracovat s většími objemy informací. Jedná se zejména o studijní texty, učebnice nebo obsah webových stránek. Podle stupně zrakového postižení je možné počítač vybavit speciálním softwarem pro odečítání a zvětšování textu. Odečítací software je vlastně náhradou či podporou běžného monitoru. Převádí na hlasový výstup všechny prvky a akce operačního systému. U nevidomých nebo u jedinců s praktickou slepotou dokáže odečítací software zcela nahradit monitor. U lehčích forem zrakového postižení slouží ke zlepšení orientace v práci s počítačem v kombinaci s běžným monitorem. Počítač je ovládán pomocí klávesnice s využitím klávesových zkratek. Obzvláště výhodná pro práci je pak dovednost psaní na klávesnici všemi deseti prsty. Nejznámějším odečítacím programem je JAWS for Windows v současné verzi 16.
Funkce usnadňující přístup zrakově postiženým se stávají součástí operačních
systémů počítačů i mobilních zařízení. Operační systém Windows nabízí v rámci
funkcí usnadnění přístupu odečítání, ovšem hlasový výstup je potřeba doinstalovat a
není poskytnut zdarma. Operační systémy iOS a Mac OS x od firmy Apple nabízejí
zdarma funkci VoiceOver, která je velmi vhodně navržena pro potřeby zrakově
postižených a plně nahradí přídavný odečítací software. Ovládání programu je
snadné a provádí se pomocí jednoduchých gest na dotykovém displeji nebo
touchpadu. Díky této funkci jsou zařízení od firmy Apple u lidí se zrakovým
postižením velmi oblíbené. Výhodou je, že není třeba dokupovat žádný dodatečný
finančně nákladný software. Je tak zajištěna nejen kompatibilita s operačním
systémem, ale i snížení pořizovacích nákladů. Pro čtení delších textů používají
nevidomí takzvané braillovo písmo. Jedná se o písmo založené na systému
plastických bodů řazených do mřížky tři krát dva body. Zvýrazněním určitých bodů
jsou znázorněna jednotlivá písmena a číslice. I zde přicházejí ke slovu digitální
technologie v podobě speciálního hardware. Jedná se o braillskou klávesnici,
braillský monitor (dříve řádek) a braillsou klávesnici. Ve spojení s počítačem mohou
nevidomí převést jakýkoliv text do braillova písma a naopak.
Braillova abeceda
Zvětšovací software je vhodný pro kompenzaci lehčích forem zrakového postižení, kdy je uživatel schopen orientovat se při určitých podmínkách zrakem na obrazovce monitoru. Tento software zvětšuje nejen text, ale také ovládací prvky operačního systému. Způsob zvětšení lze nastavit podle potřeb uživatele - zvětšení celé pracovní plochy, dělené zobrazení nebo zvětšení jen pohyblivé části obrazovky, tzv. lupa. Nedílnou součástí tohoto specializovaného zvětšovacího software je funkce nastavení barev, kontrastu, negativu, kombinace žluté s černou a další barevná schémata vhodná pro různé typy zrakové vady. Součástí Zvětšovacího software bývá také hlasový výstup, který usnadňuje uživatelům se zrakovým postižením ovládání počítače, předčítá označená slova, řádky, odstavce nebo souvislý text. Výhodou tohoto softwaru je také možnost propojení s kamerou pro zvětšení, případně převod tištěného textu do elektronické podoby. Nejznámějším a u nás nejpoužívanějším zvětšovacím softwarem je MAGic a ZoomText.
Vedle osobního počítače mohou jedinci se zrakovým postižením využívat speciální hardware, jako jsou digitální kamerové lupy. Mohou být buď stolní, nebo přenosné. Přenosné lupy mají výhodu snadné přenosnosti a ve většině případů jsou propojitelné s osobním počítačem. Stolní lupy jsou vhodnější pro delší práci nebo čtení dlouhých textů.
Novinkou mezi stolními digitálními lupami je lupa VOCATEX („reading machine“) od belgické společnosti KOBA. Hlavní výhodou této lupy je hlasový výstup. Obsahuje dva české hlasy – Eliška a Zuzana. Nabízí výběr z 30 jazyků, což je velice užitečné pro studium cizích řečí. Hlasový výstup lze spustit v režimu sloupcové čtení, nepřetržité čtení nebo lze využít možnost přesouvání čteného textu po jednotlivých slovech. Další zajímavou funkcí je načtení textu z předlohy do paměti s možností pozdějšího a opakovaného přehrávání. Hlasový výstup rovněž zahrnuje hlasovou nápovědu pro ovládání zařízení.
Velice zajímavým a přínosným využitím digitálních technologií pro kompenzaci zrakového postižení je Akustický orientační a informační systém pro slabozraké a nevidomé – TYFLOSET. Je tvořen souborem přenosných, mobilních a statických prostředků, které slouží k akustickému i hlasovému informování a snazší orientaci nevidomých v městské zástavbě, v MHD, v příměstské a železniční dopravě, na křižovatkách, v podchodech, v metru, v okolí úřadů a nemocnic. Jednoduše řečeno, jedinec se zrakovým postižením ovládá povelový vysílač, kterým aktivuje akustické a orientační prvky systému. Ty jsou umístěny například na vozech městské hromadné dopravy, u vstupů do metra, na úřadech apod.
S rozvojem chytrých telefonů (smartphone) a mobilních zařízení, jako jsou tablety a ultrabooky, přichází mnoho aplikací vhodných pro kompenzaci zrakového handicapu. Jednou z takových aplikací je například aplikace NaVlak, která umožní slabozrakým prohlížet online tabule odjezdů a příjezdů a sledovat tak aktuální stav dopravy.
Dalšími zajímavými aplikacemi jsou TapTapSee a CamFind. Jedná se o aplikace umožňující identifikovat vyfotografované objekty. Jedinec se zrakovým postižením vyfotografuje předmět nebo místo, které chce identifikovat. Aplikace sejmutý obraz analyzuje a následně popíše prostřednictvím hlasového výstupu. Obě uvedené aplikace dokáží poměrně přesně popsat zachycený obraz. Reálným výstupem je například hlášení: „Malý pes ležící na oranžovém polštářku vedle červené deky.“ Aplikace TapTapSee je placená, zdarma je k dispozici pouze 100 identifikací. Aplikace CamFind je zcela zdarma. V obou případech je pro analýzu obrazu potřeba připojení k síti internet.
Pro naplněný život každého člověka je důležité vytvářet a udržovat mezilidské vztahy, být v kontaktu s kamarády, známými a poznávat nové lidi. Zejména jedinci s těžkým zrakovým postižením mohou být v tomto ohledu znevýhodněni. A právě zde nacházejí uplatnění digitální technologie. Důležitou roli zde hrají sociální sítě, komunikátory, ale i diskusní fóra, blogy a tematické weby. Mezi lidmi se zrakovým
postižením je, stejně jako u všech ostatních, oblíbená sociální síť Facebok. Výhodou sociální sítě je kromě každodenního kontaktu s přáteli také možnost plánování společných akcí a poznávání nových lidí. Z komunikátorů se těší velké oblibě Skype díky svému jednoduchému ovládání a přehlednosti.
Digitální technologie zastávají v životě člověka stále větší místo. Proto je důležité se v této oblasti vzdělávat, poznávat nejnovější technologie, ale hlavně se je učit účelně používat k našemu prospěchu. Kompenzace zrakové vady do účelného a smysluplného využívání technologií jistě patří.
Informační zdroje:
Brailská abeceda:
http://www.gymhost.cz/old/download/tyflopedie/braillska_abeceda.pdf
Vocatex KOBA
http://symbio-ops.cz/clanky.php?id=22
Apex – TYFLOSET
http://www.apex-jesenice.cz/tyfloset.php?lang=cz
Galop
http://www.galop.cz/katalog.php
Spektra
http://www.spektravox.cz/cs/zrakove-vady
Text vznikl jako seminární práce pro předmět Didaktika ICT 2 na KITTV PedF UK v LS 2014/15.
Autor: M. Trefný
Copyright © 2013 - 2024 | Základní škola pro zrakově postižené &   Vitalex Computers - Tvorba školních webů
Prohlášení o přístupnosti | Cookies | Ohlašování